Hej igen!

Hej Hallå!

Nu är vi tillbaka och bloggar igen, förhoppningsvis.

Träning

Vi tränar på som vanligt och har verkligen kommit igång med apporteringen nu!

Den flyter på jättebra och jag är SÅ nöjd, Trazzel som aldrig spontanapporterat förut tycker nu att de är skitkul att apportera. Än så länge bara saker dock. Började med dummies och apportbockar, försvårade till metallapport vilket funkade jättebra efter en stund.

Nu har vi även testat lite andra saker som plånbok, pennor, bordskniv m.m =P funkar kanon, han är så duktig min pojke :)

petflaska
Petflaska tyckte han va lite läskig men efter ett tag gick de jättebra med den också.

Och idag började vi träna med fågel också. Har en kaja hemma som jag la ut på golvet och förberedde mej med klicker och godis, som är den metod vi använt till all apportering. Han va lite skeptisk och luktade bara på fågel, ville inte riktigt ta den i munnen. Då lekte vi lite och fick till några greppanden och hämtanden faktiskt.
Så jag tänkte försöka igen ikväll och se om kunskapen om vad man gör med en fågel har sjunkit in. Det brukar ofta vara så med Trazzel att om man tar en paus och låter saker och ting sjunka in så funkar de jättebra sen nästa gång man testar.

Jag kan även berätta att min kära hund nu längre inte är skotträdd. Vi har gjort ett himla jobb med skotträning i höst.
Jag valde att ha de som ett skolarbete, att skotträna Trazzel. Han var ju livrädd förut och flydde så fort man tog fram geväret. Så de var till att göra upp en ordentligen stegrinsplan och verkligen tänka till. Och vilket resultat sedan :) Vi har knallat omkring på skjutbanan när de varit skjutning på älgbanan. Och Trazzel har inte reagerat alls!! Jag är SÅ STOLT!

avvänjning

Och som bilden ovan visar är även gevärrädslan borta :) Söta hundkräk!!

Måste ju även berätta en annan rolig sak.

PÅ SÖNDAG ÄR DET DEBUUUUUT!!!
Och jag menar såklart fågeljaktsdebut!
Efter kursen vi gick för Joel André ökade mitt fågelträningsintresse STORT måste jag säga. Trazzel var hur duktig som helst och vi kunde gå mycket fort fram i träningen och redan hos Joel släppa lös honom från långlinan och lägga honom på uppflog på flera meters avstånd. Vilket vissa av hundarna som tränat mycket mer inte klarade..

Så nu är det äntligen dags, vi ska upp till Håberg på skolans mark och testa lyckan på fasan! Och troligtvis kommer vi få skjuta några stycken och jag kommer ha en nöjd och glad hund och en superstolt matte :D Kommer självklart in bilder från söndagen sen :)

De var lite från oss!

På återseende :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback