Rapportträning!

Då är vi hemma från rapportträningen. Och det gick superbra. Dock kan jag inte visa varken bilder eller film, som jag hade tänkt, för jag glömde kamera hemma. Illa illa.

Men vi klarade oss bra utan kamera.

Vi mötte upp Kerstin och hennes karl en bit utanför forshaga så fortsatte vi mot Kils brukshundklubb där det finns massa bra skogar att vara i. Dom har en Mallehane på snart 2 år som dom tränar Rapport med.

Så det var givande och intressant. Och Trazzel var superduktig.

Vi började på cirka 200-250 meters avstånd. Glenn gick iväg med Trazzel och jag stannade kvar. Dom skickade sin hund och det gick super, sen skickade vi Trazzel och det var inga som helst problem. Han kom som ett skott. Så när det gick så bra tänkte vi att det är väl lika bra att testa en förlägning också då. Så Glenn och Kerstins karl (som jag glömt namnet på) gick iväg cirka 150 meter till innan vi skickade tillbaka hundarna. Kato gick först och jättefint. Trazzel visste precis vad det var frågan om och blev pipig och gnällig och ville iväg. Sen när det var hans tur stack han som en raket. Inte en tvekan där inte.

Men med tanke på att grabbarna gått så pass långt så var jag rädd att Trazzel skulle vända och komma tillbaka men nädå, han drog på för fullt och gick hela sträckan skitbra. =) Så det var jättekul

Sen körde vi några skick till men ingen mer förlängning. Sen fick hundarna vila uppbundna, dock satt vi med Trazzel nu då så det inte skulle bli förmycket stress, men han fick sitta fast och ha sin filt att ligga på. Han kurade ihop sig och somnade när vi satt stilla och fikade =) Duktiga vovven!

Så Rapporten klarar vi gallant till apellen nu! Det är jag övertygad om. Men det där med att vara tyst =P det är ju desto svårare. Blir verkligen massvis med pasivitetsträning nu. Får ta och följa med ut på uppletande och sök och allt möjligt och träna honom att ligga still och vara tyst. För nu jäklar är jag tävlingssugen.

Kerstin och jag bestämde att vi ska höra nått mer och eventuellt gå ut och träna igen nästa helg. Vore superkul!

Har haft en jättehärlig dag och nu är hunden måttligt trött kan jag lova =P Så nu blir det en lugn eftermiddag med filmtittade och några promenade bara, Får se om Carro har tid att gå en sväng kanske =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback