Träning inför brukset!




Idag har vi varit ute i skogen och tittat på när ett gäng har kört sök. Vi passade på att träna passivitet och som ni ser på bilden så gick det faktiskt jättebra. Ser ni? Han sitter FAST i ett träd och jag sitter inte bredvid.. och han LIGGER ner! Det är fan stort för att vara Trazzel. Och han är tyst också.

Först satt han en stund med mig och bara kollade in omgivningen sen bestämde jag mig för att ni ska det här tränas på riktigt så jag satte helt enkelt fast honom i ett träd, lade ut hans filt sen gick jag iväg typ 2 meter och satte mig på min ryggsäck. Första nästan 2 minuterna så skrek han och tyckte jag var knäpp i huvudet som lämnade honom ensammen fastbunden i ett träd. Men sen insåg han att det inte hände nått speciellt så då gick han faktiskt till sin filt och la sig. Då blev jag riktigt impad faktiskt, och jag fick hela tiden säga till mig själv att titta inte på hunden, sitt lugnt och stilla, tänk lugna tankar.

Det gick jättebra, han låg nog fastbunden där i en timme i alla fall. och var lugn. Med jämna mellanrum så gick jag dit och la lite godis på hans filt som han fick äta och gav honom ett lugnt och tyst "bra, vad duktig du är".

Så kul har vi när andra kör sök =P Men vi måste om vi ska klara av att tävla rapport framöver.

Och vet ni vad, tillråga på allt så träffade vi en annan människa som kör rapport =O det hör ju inte till vardagen måste jag säga, hon hade tävlat elit med sin äldre hund och hade nu en hund på ungefär 2 år (tror ja) som hon höll på att träna upp. Så vi pratade en del och tillslut blev det bestämt att vi ska följa med henne och träna i Rapport i morgon. Så då får Glenn snällt ställa upp som mottagare. Så kanske det blir nån ordning på den här träningen också. Jätteroligt att träffa nån som håller på med den här grenen, det är ju inte så vanligt faktiskt. Är inte så många hundar som tävlar rapport, och speciellt inte i värmland som det lät på henne.

Men ni har vi en rapportkompis, förhoppnigsvis kan vi få med oss Carro nån gång också i framtiden så kanske jag kan lura några andra att börja träna rapport =D Kommer självklart en rapport (haha) i morgon om hur det gått ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback