Anlagsprov i Viltspår!

I fredags skulle dom som läser Dressyr och Eftersök C i vår klass iväg och lägga viltspår och några få personer skulle få gå anlagsprov eftersom vi hade en domare med. En av dessa personer var jag. Fast ja, det var ju Trazzel som skulle gå spåret då såklart. Och sen var det Hanna i min klass med sin pudel som skulle gå anlagsprov.

Jag var toknervös, sist vi spårade så gick det ju dåligt på det första spåret och bra på det andra så jag var jätterädd att han skulle flumma massa. Men medans de andra i klassen gick sina viltspår passade jag på att gå ett kort personspår med några vinklar med Trazzel och då gick det kanon. Det kändes bra.

Jag var verkligen supernervös inför provet och vi bestämde att Hanna skulle gå först. Det tog jättelång tid och vi blev rädda att hon inte klarat det, men sen kom hon tillbaka nöjd och glad och det hade gått jättebra. Då var de vår tur...

Domaren som hette Lars sa till mig "Nu när jag gick med Hanna så såg vi två rådjur springa över ditt spår"... SHIT, tänkte jag. Hur fan ska det gå. Vi som jagar rådjur. Trazzel kommer dra direkt! Det var de anlagsprovet..

Men man ska inte ha så låga förhoppningar tydligen.. Trazzel tog spårstarten jättefint och likaså de första vinklarna. Sen kom vi på de färska rådjursspåren och han vill ju såklart iväg på dom men snurrade en massa och vi hittade tillbaka till det urspungliga spåret och fortsatte. Sen hade dom jävlarna gått över spåret en gång till och då ville Trazzel iväg längre och blev jätteförvirrad. Men även där tog jag tillbaka honom och han hittade rätt spår och fortsatte fram till klöven som inte låg allt för långt bort. DUKTIGA HUND! Och markeringen av klöven behöver man ju inte tveka på då han vägrar släppa taget om den  =P

Så vi blev godkända och fick jättefin kritik. 14 minuter tog det och tempot var jättebra. Jag flög inte som någon vante efter och det är alltid positivt.

Så nu siktar vi på öppenklass till våren och sedan på ett championat, självklart =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback