Hårdträning.

Jag tänkte ju som sagt börja med framförgåendet idag. Det har jag gjort också, fast på ett annat sätt än vad jag först tänkte =P

Jag satt och läste lite om momentet och tydligen så är det ju viktigt att hunden har fokus framåt hela tiden, så även när han stannat och jag ska komma ut vid hans sida så vill man att huvudet ska vara framåt. Han får alltså inte titta bak på mig när jag kommer.

Så då tänkte jag att jag börjar med det istället för att börja med att han ska gå framför mig. För det kan han ju egentligen redan, han går ju alltid framför mig när vi gå på promenad =P

Så nu tränar vi att han ska stå och  hålla huvudet stilla. Snacka koncentrationsövning. Ska se om jag kan lyckas få det på film och visa.

För att han ska veta vart han ska hålla fokus så har jag gjort så att han får stå mot sin matskål som jag lägger en godis i. När han står absolut stilla med full fokus framåt så går jag och belönar honom med en godis ur min hand. Sen ökar jag på med störningen att jag ska kunna röra på mig och att han ändå ska fokusera framåt. Varje gång han rör på sitt huvud så stannar jag och blir helt passiv tills han vrider tillbaka huvudet i utgångsställning och då säger jag lugnt bra och ger honom en godis. Sen när han klarat det här en stund så får han varsågodkomando och får ta godisen i skålen.

Carro har berättat om hur Fanny körde extremt korta pass när hon tränade. Det står även om det på Fannys hemsida. Ofta kör hon bara 1 minut i taget och sen när hon ska öka så kör hon max 3 minuter åt gången. Och det här har jag verkligen tagit till mig, idag kör jag stenhårt på att göra så korta pass som möjligt och med mycket hög koncentration. Och det är verkligen häftigt att se hur fort träningen går framåt när man jobbar såhär. Jättekorta pass och belöning exakt när hunden gör rätt. Och sen att man hela tiden öka kriterierna och störningen så att hunden aldrig blir uttråkad. Vilket skitbra sätt att lära in saker på =) Och det är så himla roligt!!

Man verkligen ser hur hunden anstränger sig. Och hur Trazzel som är väldigt flamsig och överallt faktiskt har börjat förstå att till och med huvudet måste vara perfekt för att man ska få belöning. Man kan riktigt se hur han koncentrerar sig för att hålla huvudet stilla. Och när han väl rör på huvudet så går det SÅ SAKTA!!! Jag är inte van att se min hund göra så långsamma rörelser. Men nu är han verkligen medveten om att han rör på sig när han bara rör på huvudet. Skithäftigt verkligen!!!

Ja som sagt, vi får se om det kommer någon film senare =) Nu ska vi gå ut en sväng, måste ju varva träningen med promenader också..

Kommentarer
Postat av: Carro

Kan jag kommentera här? Provar...



Visst är det härligt när träningen går framåt? När man kör så korta pass hinner man ju hela tiden utvärdera, så går det bakåt ser man det redan efter tre minuter istället för att köra på i fel riktning hur länge som helst.



Filma, filma, filma!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback