Kvällsträning

Jag har dom senaste dagarna känt mig som en riktigt usel hundägare. Den senaste riktiga aktivitet jag bjöd min hund på var jakten i tisdags förra veckan. Sen dess har det varit bilåkning i nästan 200 mil, sitta på ford i piteå, sova i bilen, "flytta", packa, packa upp, städa och dona. Har inte haft någon tid alls över.

Så nu fick jag så himla dåligt samvete så jag bestämde att vi skulle köra lite trixträning såhär på kvällen. Tänkte träna lite inne först men bestämde mig för att ta med klicker och godis ut på kvällspromenaden istället. Vi hittade en jättebra upplyst parkeringsplats som inte ligger alldeles vid någon trafikerad väg där vi helt klart kommer träna fler gånger.

Vi håller på att lära in snurra fast åt andra hållet, Spinn ska det heta. Har visat med handen tidigare och nu behöver jag bara visa lite lite för att han ska förstå. Förhoppningsvis kan jag tabort handhjälpen helt och lägga på Spinn istället. Fast iofs kan det vara bra att ha ett litet handtecken om man ska köra freestyle, blir ju som en handrörelse. Ja vi får se helt enkelt.

Sen håller vi även på att lära in nosdutt. Läs mer om det på
Carros träningslogg. Jätteroligt att lära in och mycket användbart. Jag har ju en hund som inte gillar att dutta på saker med nosen och därav inte ens kan öppna hundluckan för att gå ut i hundstallet. Står en dörr på glänt så öppnar han inte den heller. Så det tänkte ja försöka utveckla efter han lärt sig handtarget ordentligt. Vilket går jättefint, nu får jag riktiga duttar och belönar inga halvdana.

Backa är ett annat trix vi försökt lära in en tid men bara tränat någon gång ibland så det repeterade vi lite nu bara för skojs skull.

Och efter tre veckors utebliven lydnadsträning så kunde vi ju inte låta bli att köra lite fotgående. Hur snyggt som helst, jag blev riktigt impad av min duktiga hund. Han kämpar verkligen och tyckte att det var SÅ roligt!

Så nu är han förhoppningsvis lite trött och jag känner mig som en lite bättre matte.

Nu är det dags att sova. I morgon ska vi till veterinären och kolla upp om det är blodsugande eller pälsätande löss min lilla älskling har.

Natti Natti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback