Reflektion över maten

Jag har nu kört med Fodax färskfoder sedan i Maj någon gång. Jag hade en lång övergångsperiod som egentligen aldrig gick över då jag gillade konceptet med att blanda hans torrfoder med färskfoder. Men den senaste tiden har det blivit mer och  mer färskfoder och uppe i björkliden fick han enbart färskfoder under 2,5 veckas period.

Något som har hänt under den här tiden, som jag inte alls kopplat ihop med maten är att Trazzel varit så svullen om magen. Magen har plötsligt blivit otroligt stor, i storlek med en dräktig tik och riktigt stenhård. Har misstänkt magomvridning flertalet gånger faktiskt. Men det varar aldrig mer än några timmar och sen ser han ut som vanligt igen. Jag har aldrig sett något mönster i när han blir svullen. Det är inte efter maten. Men ofta efter att vi gjort någonting, efter en lång promenad, efter träning, efter en dag på fjället eller bara ändå.

Jag har tänkt prata med veterinären om det här. Tills vi åkte hem från Björkliden. Med i bilen hade jag bara vanligt torrfoder och eftersom vår bilresa blev en dag längre än planerat så fick han gå på torrfoder i några dagar, väl hemma orkade jag inte ta upp färskfoder ur frysen så i cirka 5 dagar har han stått på torrfoder och jag upptäckte redan första dagen att han inte blev uppsvälld längre. Och resterande 4 dagar lika så. Ingen svullnad.

Dock har vi inte gjort så mycket dom här 5 dagarna då det mest inneburit bilåkning och en jäkla massa packande, plockande, flyttande och så då vi äntligen kommit tillbaka till forshaga. Men nu har jag i alla fall en rimlig orsak till varför han blivit uppsvälld, eller inte varför, men jag kanske vet vad som orsakat svullnaden.

Så nu ska vi göra en egen studie här hemma, idag har jag startat med färskfoder igen, tänker köra det veckan ut och ha allting som vanligt. Nästa vecka är det dags för enbart torrfoder och samma rutiner som den här veckan. Återkommer med vårt resultat.


Är det någon annan som varit med om något liknande? Att hunden blivit uppsvälld av färskfoder, eller fått någon annan reaktion? Jag har i övrigt trivts väldigt bra med färskfoder då Trazzel fått mycket bättre hull och ser finare ut av det. Plus att det är väldigt enkelt för mig att ge han tabletterna han ska ha genom att bara stoppa ner den i fodret. Så det vore faktiskt lite tråkigt om det inte funkade. Men det finns ju alltid andra sorters färskfoder att testa.

Kommentarer
Postat av: Monkan

Vi har kört med fodax färskfoder till våra hundar. Jag har då bara gott att säga om det fodret. Vi har alltid haft så svårt att få upp en av våra tikar i hullet, men med fodax så gick hon upp på en gång i vikt=)

Sedan så gillar dom det ju=)



Enda nackdelen jag kan se med färsk fodret på våra hundar det är ju då man ska resa bort eller inte har tillgång till frys! Då kan det vara väldigt besvärligt=)

Vad tråkigt (om det är det)att det inte funkar med det till din Trazzel!

Blir spännande att se efter ditt test om det var färskfodret som han inte direkt tål med!

Hoppas du får en bra dag, här tittar solen fram nu=)

Postat av: Carro

Jag ser inte så jättestor skillnad på Ebba nu när hon äter Nordic mot när hon åt Fodax, sen är ju hon sjuk också så det är väl svårt att avgöra vad som kan bero på fodret och inte. Men skulle du komma fram till att det är Fodaxen som ger honom svälld mage vore det ju kanon om du testade Nordic. Det är ju bra om våra hundar äter samma så vi kan köpa tillsammans, om inte du byter till Nordic tänker jag byta till Fodax igen :)

2009-09-02 @ 08:35:41
URL: http://www.kontrollek.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback