Sökträning fast hemma =P

gfjfg

Vi har nu börjat att träna för att börja med sökrulle när vi tränar sök. Var nere i stallet i fredags och skulle träna hund, men det blev inte så mycket gjort då jag mådde rätt dåligt. Fick lite tips och råd av Maria. Sen blev det mest att sitta inne och snacka skit med dom andra lärarna. Samt börja klicka lösrulle som är en bit vattenslang.
Sen kan man ju hålla den på lite olika sätt också =P speciellt om man heter Trazzel.

ggg

Vi tränar alldeles förlite sök tyvärr, så då var de kul att börja med lösrulleträningen för det kan man göra hemma själv. Dock har vi redan kommit så pass långt så vi skulle behöva en medhjälpare. Det får vi ta när Glenn kommer hem från sin jakt =)

Vi pratade mycket om olika sätt att träna sök på igår, fanns visst en hel del olika metoder. Vi har kört med popup och direkbelöning på Trazzel. Men eftersom han anser att en människa som ligger i skogen är bland det tråkigaste som finns så fick även jag springa som en galning och "kramas" med figgen som Susanne skrek efter mig =P För att ens få honom att gå fram och upptäcka att man kunde få godis där.

Då känns det ju som att man har en hel del direktbelöning kvar att jobba med.. men sen när jag satt och funderade igår kom jag på en annan sak..

För i stallet när min lärare tog med sig lösrullen och gick iväg så sprang Trazzel dit jätteglad och ville fram och hämta rullen för han visste att han fick godis hos mig om han kom med den.
Då kanske det vore en ide att börja med rullen så fort som möjligt på Trazzel så han får en uppgift hos figgen...för när man tränar budföring eller rapport så vet jag att jag var väldigt snabbt att lägga in att han skulle sitta fot mos mottagaren för att få sin belöning och sedan få komma tillbaka till mig.

Och egentligen borde ju kanske det där vara samma sak. Vet han att figgen har något som kan ge honom belöning hos mig så kanske han får mer sug ut, för att sedan vilja komma in. För en främmande människa med godis är inte alls kul för Trazzel. Om jag sitter passiv på backen och inte gör någonting så är jag ändå roligare än en figg... Och då ska de ju tilläggas att när vi tränade sist så kände han ju ändå människorna som var figgar men det hjälpte inte ändå.

Den tanken tål nog att spånas vidare på, Nu är jag sugen på att avancera med lösrullen och gå ut i skogen! Carro kom hit =P Och vad tror du om mina tankar föresten?

På återseende.

Kommentarer
Postat av: Carro

Ja, när vi tränade rapport va ju jag världens roligaste och det va inga problem att komma in och sitta fot för lite våfflor (som dessutom var hett eftertraktade). Att bara springa ut i skogen och äta godis är inte meningsfullt för Trazzel! Ta upp dina tankar med Susanne, jag tycker de låter kloka! Det som kan va är att du måste träna hittaövningar ändå separat för att han ska koppla på näsan och hitta figuranterna (som på tävling ju kan vara helt dolda).

Jag har fått massa tips på sökövningar vi ska göra, som man kan göra på promenaderna och inte är så avancerade tidsmässigt att det måste ta en hel dag i skogen. Det blir kvällspromenad lite tidigare nån dagi veckan så vi kan prova!

Vad fint du har gjort på bloggen!!

Pussa på Trazzel

Kram Carro & Spyfia


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback