Tvåans debut!

Igårkväll så åkte ju vi iväg till Sveg och debuterade tvåan. Jag var fruktansvärt jättenervös! Hade ont i magen och var pinknödig hela tiden trots flertalet toabesök.

Hunden var hur lugn och fin som helst medan vi satt och väntade på att det skulle bli dags för klass två. Visade inte en enda tendes på att känna av min nervositet. Men sen när det var dags då jäklar var han så långt ifrån sitt bästa jag man någonsin kan komma tror ja =P

Började med platsliggningen där han låg och PEP typ hela tiden och rörde på sig. Jag blev jättechockad. Hade lite pip sist vi tränade dold plats men trodde att det var en engångsgrej eftersom jag aldrig haft det tidigare. Men nu var det riktigt högt han pep. Så nu måste jag sätta mig ner och ta en funderare på hur jag ska jobba bort det på bästa sätt.

När det var dags för oss att starta sen så fick han världens dampryck. Innan fritt följ så började han tokhoppa på mig och bet mig i armen och var allmänt knäpp så vi backade undan en sväng och samlade ihop oss innan vi startade. Men det hjälpte inte alls. Han var SÅ ofokuserad, gick och nosade, tappade helt bort mig, hängde inte med alls. Vet inte vad som tog åt honom då han brukar gå så mycket bättre.

Läggande under gång gick förvånansvärt bra, snabbare än vanligt och jag blev imponerad.

Inkallningen gick sämre än vad jag räknat med. Blev kraftigt dk och tog lång tid innan han stannade. Men han stannade iaf! Och det får jag vara nöjd med genom att jag tränat det så lite.

Rutan nollade vi. Han såg den inte alls. Och den stod precis bredvid en skogsdunge där vi gömde oss under platsen så han sprang dit och kollade vad vi hade gjort där istället.

Apporteringen fick vi bara 7,5 på. Vet inte riktigt vad som gick fel faktiskt, jag tyckte den var bra och han hade en snygg ingång som jag var rädd att vi hade tappat.

Hoppet var totalt flum! Det som han kunnat hur länge som helst, men inte igår inte. Jo visst, han hoppade över jättefint på mitt komando. Men sen skulle han iväg och nosa bakom hopphindret. Och när jag sa sitt åt honom gick han fram till hopphindret och nosade på det också. Men han satt sig iaf och sen hoppade han fint tillbaka.

Fjärrdirrigeringen var helt klart vårt bästa moment. Han var klockren!! Förutom att han drog sig LITE framåt på första sittet. Annars var han helt stilla och hade jättesnabba uppsättanden. Jag har nog aldrig sett honom göra en så snygg fjärr och det gav ju resultat också =) 9,5!!

Poängen då:

Platsliggning: 8

Fritt Följ: 5

Läggande under gång: 7

Inkallning med ställande: 7

Rutan: 0

Apportering: 7,5

Hopp: 8

Fjärrdirrigering: 9,5

Helhet: 8 (Trevligt ekipage men okoncentrerad hund)


Men ni vet vi hur vi ligger till och jag har rätt bra koll på vad jag behöver träna mer på så det här känns bra! Nu kör vi på =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback