Gårdagens träning

Igår så var jag på klubben i två timmar ungefär. Och det var nog två av dom effektivaste timmarna på väldigt väldigt länge. För herregud vad mycket vi fick gjort, och vilka framsteg. Min hund är SÅ DUKTIG!!

Vi började med att ställa upp en ruta och klicka lite medan de fortfarande inte var så mycket störning, han snurrade lite och gick omkring några gånger innan han kom på vad vi höll på med.

Körde flera korta pass och bröt med lek ganska ofta för att hålla uppe hans motivation som helt klart var på topp igår.

Vi gjorde även en del ingångar och jobbade enbart med attityd och jättekorta sträckor och fokuserade på att han ska kolla på mig när vi sitter still. Samt att han ska hänga med och ha fokus i högerom och heltom. Vid varje släpp så behövde vi bara göra om samma sträcka EN enda gång och han var direkt med mycket bättre. Jättekul att se =) Tror han börjar förstå hur vi tränar nu =)

Vi körde även fjärr, där har jag verkligen fått in en jättebra teknik för vår träning, effektivt som sjutton och han förstår det hur bra som helst.

Jag lägger ner honom och går ifrån, sen kastar jag hans boll bakom honom för att ha hans sug bakåt. Jag har ibland problem med att han inte sätter sig på mitt första komando och jag har bestämt mig för att aldrig mer ge honom två komandon, sätter han sig inte på första så gör vi om. Så nu har jag gjort så att jag säger sitt, och sätter han sig får han ta bollen och det blir beröm. Sätter han sig inte så går jag ifrån honom och säger "vad synd, nu blev det fel" sen springer jag och tar bollen och leker med den själv.

Sen gör vi om och då sätter han sig ALLTID på första försöket. Då får han bollen. Sen ökar vi på med först sitt, som jag går fram och belönar med en godis, sen ett ligg. Lägger han sig så får han springa och ta bollen, annars gör vi om. Sen fortsätter jag att öka på en sitt eller ligg efter varje gång. Fast nu är vi bara uppe i sitt,ligg,sitt,ligg än så länge. Men det roliga är att han fattar EXAKT när jag tränar på det här viset. Han vet direkt vad som väntas av honom, och den uteblivna belöningen höjer hans motivation på precis rätt sätt för att han ska prestera bättre vid nästa försök.

Sen körde vi mer Rutan och då hade det verkligen klickat ;) Han sprang in skitsnyggt i rutan och letade upp rätt plats och ställde upp sig och väntade på min belöning. UNDERBARA HUND!!!! Jag blev så jävla glad, jag skrek ut berömet och kastade boll och sprang omkring och busade med honom massor. Helt jävla underbart! Och han tycker att det är så kul, han viftar på svansen och är glad hela tiden. Underbart underbart underbart!!!!!!!

Sen körde vi även lägganden och började lägga in "plats"komando, känns bra, han bjuder på jättesnygga spontana lägganden. Men jag hinner nog inte få in plats så att det sitter innan tävlingen. Tror jag. Men vi får se, man vet ju aldrig.

Och som avslut så körde vi en linförighet. Som gick över förväntan trots en helt slut hund. Men vi behövde inte göra om en enda gång. Han hängde med bra hela tiden och jag är supernöjd.

Efter det så blev det endel prat med Linnéa och Trazzel fick busa med Angel. Jätteskoj tyckte han =) och så trevligt med träningssällskap. I morgon ska vi dit igen men då är det mest Agility som står på schemat tror jag. Men vi kan ju aldrig hålla oss borta från lydnadsträningen helt nu när det går såhär bra ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback