I morgon tävlar vi, igen =P

Jag har ju helt och hållet missat att berätta hur det gick på tävlingen i Tisdags.

Men det är ju antagligen för att det inte gick så bra. Inget LP inte. Fick 120 poäng med två nollade moment. Tjuvstart på både inkallning och hopp. Alltså miste jag 50 poäng där som hade gett 170 utan tjuvstart.

Nog blev jag både ledsen, sur och besviken men det kan jag egentligen inte vara. Min hund är smart och det ska jag vara stolt över.

Vi har tävlat två gånger på ganska kort tid. Och sista tiden har vi inte alls tränat på varken inkallning eller hopp eftersom det är våra bästa moment. Så nu har ju Trazzel lärt sig att efter "kommendera" så kommer mitt komando som är hopp eller hit. Så varför vänta på mitt komando? Jag kan inte klandra honom ett dugg. Hundar vill ju alltid ta den snabbaste vägen till sitt mål och han vet ju precis vad som ska komma, så varför vänta i onödan?

Så det slutade med att efter tävlingen åkte vi till Ljusdals Brukshundklubb och ropade "kommendera" mest hela kvällen. Dom första gångerna sprang han som ett skott till mig och satte sig fot, men efter vi hade gjort om ett par gånger så blev han tveksam och stannade kvar, dock stående men insåg ändå att fan, det gav ju ingen belöning att springa dit, nått är fel.

Så vi gjorde om några gånger till och så fort han satt kvar blev det superbelöning, jag sprang fram till honom och massa bus och godis.

Sen satt han som fastklistrad i marken trots att både jag och min kusin som fick agera tävlingsledare ropade "kommendera" jättemånga gånger. Sen när vi ibland slängde in ett hit-komando så kom han som ett skott. Sen körde vi med fler kommendera och nu gick det inte att lura honom inte. Nu jäklar satt han kvar. Så det känns bra.

Vi ska repetera det lite ikväll igen samt köra en ingång på plan och en KORT linförighet med klicker för att få upp tagget som vi hade på tävlingen i Tisdags. Berättar mer om de strax.
Sen ska vi köra några lägganden och ställanden med extern belöning bakom, för han tog några steg i tisdags, de brukar han inte göra.

Okej, mer om tävlingen då.

Vi fick 8 poäng på linförigheten!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag är så glad, bästa linförigheten någonsin! Han var så jäkla med och taggad och underbar attityd. Det vi fick neddrag på var att han trängde i vänstersvängarna och att han växlade position. Jag är så jävla nöjd så de är inte sant. Efter linförigheten kände jag att nu har vi satt den här tävlingen, från att ha fått MAX 6, ofta 5 eller 5,5 så gick vi upp till en 8a, och för mig kändes det som en 10 för det var sådan lycka när han gick så bra.  Men sen gick ju inkallningen och hoppet som det gjorde så det var ju synd.

Läggande fick vi 6 på
tror ja, jättesegt och tog nått steg. Alltid när vi gör det exakt innan vi går ut på planen så lägger han sig skitfort, men aldrig på planen. Det tål att funderas på. Antagligen gör jag nått annorlunda.

Ställandet tog han några steg på så det drog ner till 7. Jättesynd, så det jobbar vi på ikväll.

Och när det var dags för apporteringen
så tog han apporten innan mitt kommando men då tog jag ut den ur munnen och sa sen apport igen och tänkte att det är skitsamma om vi nollar eftersom det ändå inte gått vägen. Men vi fick 8 ändå konstigt nog. Han höll den skitsnyggt iaf och det är jag nöjd med. Mer väntaövningar skulle väl behövas, men vafan, det är ettans apportering, skitsamma!

Jag är SÅ sugen att starta tvåan kan jag ju säga, speciellt efter att det gick så dåligt i tisdags så kände jag ännu mer att jag ville upp i tvåan. Mycket roligare moment. Och speciellt i trean, den längtar jag till =D

Men nu ska vi som sagt tävla i morgon igen, i Gävle. Så håll tummar och tassar för att vi får vårt LP nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback