Att tyda lagar och regler

Jag sitter och tänker på tävlingen och på Trazzels tass. Jag har fått för mig att han inte får vara med om han måste ha tassbandaget på sig så jag tänkte ta och läsa lite på reglerna vad det står.

I lydnadsreglerna står det såhär:
Deltagande hund får inte vara skadad eller sjuk. Den får inte heller vara påverkad på otillbörligt sätt, dvs den får inte vara utsatt för åtgärd som otillbörligt kan påverka utseende, prestation, reaktion eller yttring av skada eller sjukdom.

Detaljerade regler för vilka behandlingar och åtgärder som är otillåtna återfinns i Nationellt dopingreglemente för hund.


Jag läste såklart även i Nationellt dopingreglemente för hund också och där stod det:
Vid prov, utställning och tävling föreligger förutom förbud mot tillförsel av otillåtna substanser enligt avsnitt 6, också förbud mot exempelvis
- åtgärder som häver smärta
- åtgärder som påverkar hundens allmäntillstånd
- åtgärder som påverkar sjukdomsprocess


Förbudet gäller oberoende av vilken teknik som använts och omfattar således såväl exempelvis kirurgisk som medikamentell behandling och s k alternativa behandlingsmetoder.


Hunden får inte vara skadad står det. Skadad är han ju vare sig han har tassbandage eller inte. Men han har inte ont av det. Han gick ju omkring på tassen utan bandage när det blödde först utan att halta någonting. När jag tvättar och gör rent i såret så rör han sig knappt och med tassbandaget på visar han inga som helst symptom på att han skulle ha en skadad tass.

Just här kan jag tycka att SKK:s regler brister lite. Det är förbud mot ÅTGÄRDER som häver smärta. Men sen om hunden har ont men man inte har åtgärdat de, ja då får den vara med. Bara den inte visar det på planen. Om den sen skulle vara halt i 2 veckor efter en tävling spelar ingen roll, bara man inte gör nått för att åtgärda det.

Anledningen till att jag har bandage på är för att hindra blödning eftersom han går på trampdynan hela tiden. Hade såret varit någon annanstans så hade blödningen antagligen slutat för länge sedan och han hade fått ha tratt på sig tills det läkt. Men ja, nu är det ju inte så. Och jag vet faktiskt inte hur jag ska tolka reglerna, är det någon som har nått förslag? Kan dom tvinga mig att avstå tävlingen om han har tassbandage?

Jag ska självklart prata med veterinären om det här i morgon också så får vi se vad han säger. Han kanske rekomenderar mig att avstå ändå för tassens skull och då gör jag ju självklart det.

Ja vi får se vad som händer. Som det är nu så ser tassen jättefin ut och igår fick han gå omkring med en kompress fasttejpad bara och det funkade jättebra. Håll tummarna för att min otursvovve kan få vara frisk en tid framöver nu!

Kommentarer
Postat av: Carro

Ha tassbandaget på fram till tävlingen så det får läka så gott det går ifred, be vetten om antibiotika med argumentet att det aldrig kommer läka annars och ta av tassbandaget när ni är på tävlingsplatsen och han går på gräs. Förhoppningsvis har det hunnit läka så pass att det inte blöder på två veckor.

Som du säger, han har ju inte ett dugg ont (med tanke på hur mycket vi pillade i såret utan ett ljud) och det vore uj väldigt synd att behöva avstå er comeback i lydnadsklass på grund av ett jävla skitsår.

Kram på er

Postat av: Manda

Kan du inte testa att gå en promenad och träna lite utan bandage typ dagen innan tävlingen och se ifall det funkar? Fast jag hade nog avstått om det var Laban, men å andra sidan är jag riktigt töntig med honom hehe

2009-05-18 @ 22:05:17
URL: http://maffiapudeln.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback