Lydnadstävling i Karlstad




Idag var det dags för lydnadstävling i Karlstad. Från början var vi bara 2 starter i lydnadsklass 1 men när vi kom dit idag visade det sig att det faktiskt var 6 startande. Och dom körde omvänt och började med Elit så vi fick sitta och vänta och vänta och vänta och vänta.

Det började med platsliggningen som han fick nå damp på och la sig ner innan jag kommenderat. Eller ja, innan ens domaren sagt att vi skulle kommendera så antagligen börjar inte momentet fören vi lagt ner hunden för jag fick 10 där ändå. Var jättenervös att jag skulle ha nollat.. puh!!

Och ungefär 1,5 timme senare var det äntligen dags för klass 1 att starta. Det började med en rottis som tyckte att det var sjukt varmt och var jätteseg. Sen var det en Staffe som var hur söt som helst och jätteduktig och efter det var det äntligen Carros tur med Askari. Askari går så jäkla snyggt på linförigheten, det är synd att han tappar lite ibland och inte riktigt gillar högerhalterna. Men annars SUPERSNYGGT! Jag kände redan då att Carro och Askari kommer vinna allting, med tanke på hur dom andra gått så var Askari överlägset bäst.

Sen kom läggandet.. som inte alls gick. FAN DÅ! Men jag måste erkänna att någonstans långt inom mig tändes ett litet ljus och jag kände att jag kanske hade en chans ändå =P Förlåt Carro!! Men så kändes det =P Men verkligen skitsynd på läggandet för sen på allt annat fick han toppenbetyg. 10 på Ställandet som var SÅ SNYGGT! Askari är en duktig mallinutt han =) Och dom lyckades ändå skrapa ihop till ett förstapris trots nollandet på läggandet. Det är inte dåligt inte! Grattis =) 1 kvar till LP!

Sen var det vi då. Påväg in till planen hände någonting, jag vet inte vad. Hunden tappade totalt fokus och började lukta och blev alldeles borta. Men sån tur var samlade jag mig såpass så jag inte gick in på planen fören han var med mig. Jag gjorde om flera gånger och väntade ut att han skulle vara med mig och komma på vad det handlade om.

Men trots de så gick linförigheten inte alls bra. Jätteofokuserad, gick och nosade, gick längst ut i kopplet men vissa stunder gick han jättefint och det lyckades bli en 6a iaf.

Sen resten av tävlingen gick det mycket bättre. Jag berömde och lekte upp honom ganska mycket efter varje moment och då fick han upp fokus mycket bättre. Ett EXTREMT sent läggande som ändå resulterade i 8 gjorde mig jätteglad och resten av poängen är jag supernöjd med =)


För det gav trots allt ett förstapris med 173 poäng och FÖRSTAPLATS!!! SÅ JÄVLA GLAD!!




Poängen då:

Platsliggande: 10
Tandvisning: 10
Linförighet: 6 (Glappar, sitter snett, sen vändning, nosar, drar, sent sättande)
Läggande: 8 (Sen ner)
Inkallande: 10
Ställande: 8,5 (Glappar under transport, sitter snett)
Apportering: 9 (Lite tugg)
Hopp över hinder: 10
Helhet: 8,5 (Något okoncentrerad i vissa moment)

SUMMA: 173 poäng och ett förstapris.



Nu fick jag användning för mina hyllor i köket, dom ska bli prishyllor ;)

Får se om vi kanske ska starta tvåan nästa gång då ;) Spännande!!

Just de, det kommer en film sen på hela programmet bara den har laddats klart på youtube =)

Kommentarer
Postat av: Manda

Grattis :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback