Min älskade fågelhund!

Vet ni vad, jag har världens underbaraste nyhet att berätta! Eller att VISA snarare!

Min hund kan ÄNTLIGEN:


APPORTERA!!!!!!!!!!





Min underbart duktiga älskade hund har äntligen lärt sig att bära fågel. 3 år har det tagit oss att komma hit. Jag har aldrig haft någon fågelhund tidigare och hade ingen aning om hur man skulle lära in apporteringen så jag väntade och väntade och väntade på att någon skulle hjälpa mig eller att jag skulle hitta ett sätt som passade oss att träna på. Men av rädsla att göra fel så väntade jag lite till.

Trazzel har aldrig någonsin burit något spontant, aldrig plockat upp pinnar, leksaker eller någonting annat. Att leka in apporteringen funkade inte för han ville helt enkelt inte bära alls. Så jag gav upp innan jag ens försökt på riktigt.

När jag gick ettan här på hundsport så tog han för första gången upp en pinne och bar den spontant, jag minns fortfarande den dagen som om det va igår, jag blev så jäkla glad och fick tillbaka hoppet om att lyckas med apporteringen.

Det gav mig inspiration att göra det här en gång för alla och nu på riktigt. Så vi började med klickerträning, vi lade upp en träningsplan och den funkade faktiskt. Vi kom längre och längre i vår apporteringsträning och jag lärde mig otroligt mycket. Tillslut hade jag en hund som ÄLSKADE att apportera, sin dummy!

Då var det bara att börja med andra föremål, petflaska, bordskniv, apportbock, mobiltelefon, plånbok, ja allt som går att bära. Utom fågel....

Där fanns ännu rädslan kvar att göra fel, att misslyckas, att få tugg, att han inte ville ta den. Men nu för inte alls så länge sen så började jag med att apportera dummy med vinge på, det var jätteläskigt i början tyckte Trazzel men efter bara några försök så tog han bra över hela vingen.

Och idag när vi fick ett gyllene tillfälle att ta med en färsk and hem efter dagens jakt så passade vi såklart på att testa och se vad Trazzel gjorde. Och som ni ser ovan så bär han den hur bra som helst och gör jättefina avlämnanden direkt i min hand.

Jag är så stolt över min hund och över att vi kommit hit tillsammans han och jag. Det här var verkligen en milstolpe att känna sig nöjd över att ha passerat. Äntligen har det lossnat. Även om det är mycket kvar att jobba på för att få in bra apporteringar så har vi i alla fall en apportering och då har man kommit en bra bit på väg!!


Och som avslut tänker jag ju bara säga att klickerträningen är det bästa jag någonsin har börjat med. Utan den hade jag aldrig fått in en apportering som den jag har idag. Glädje och fart är bara förnamnet, Trazzel ville aldrig sluta bära fågeln.

Och alla dessa fågelhundsstofiler som säger att tvångsapportering är det enda sättet, ni kan ju ta och slänga er i väggen!


Klickerträning is the shit!

Kommentarer
Postat av: Monkan

GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!=)

Postat av: Linda & Azi

Det var jätte kul att läsa och se hur lycklig du är! :) Grattis! :)

2009-09-26 @ 00:06:22
URL: http://astirazalea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback