Sök- och lydnadsträning

Idag har jag, Carro, Fredrik och alla hundarna varit ute och tränat först sök och sedan lydnad.

Vi har ju börjat med kursen Dressyr och Eftersök B i skolan nu och där ska vi hela den här terminen träna sök och hela nästa träna spår. Med ett litet upphåll kring jul då vi ska gå in på tjänstehundar. Men målet med kusen är att utvecklas tillsammans med sin hund i både sök och spår. Superkul!

Så idag började vi på allvar med markeringsträning. Själva sökträningen har vi ju kört en del men det är ju så mycket annat som ska klaffa också mer än att hitta människorna i skogen.

Markering är ju det sätt som hunden visar att den hittat en människa på. Det finns två olika sätt att markera och det är med sökrulle eller med skall. Sen finns det olika typer av sökrulle också men det tänker jag inte gå in på för det är samma princip. Om hunden markerar med skall så ska den först hitta figuranten i skogen sen stanna där och skälla ihållande tills föraren hittar hunden och figuranten.

Använder man istället rulle som jag tänker göra så ska hunden när den hittat figuranten ta rullen, som hänger i ett halsband runt hundens hals, i munnen och springa tillbaka till föraren. Då vet föraren att hunden hittat någon och då kopplar man hunden så ska hunden visa vart figuranten är.

Jag har tidigare kört vanlig byteshandel/apporteringsträne med lösrulle på Trazzel. Som lösrulle funkar det utmärkt med en bit vattenslang. Den har Trazzel då fått hämta och kommit till mig med så har han fått belöning. Sen har jag gett rullen till olika personer som har fått hålla i den så har Trazzel fått gå och hämta den hos dom.

Men sen ska han ju även kunna visa vart figuranten är, det kallas påvis och det var det som jag och Carro började med idag.

Carro fick sitta som figurant helt synlig och jag skickade dit Trazzel och så fick han belöning. Jättesimpelt. Och så får man lägga in komandot Visa. Sen började vi baklängeskedja in markeringen.

Då fick Trazzel först springa till Carro, få en godis sen tog hon fram rullen så fick han den och då ropade jag på honom. När han sedan kom till mig så tog jag rullen och så "Varsågod visa" så fick han sin belöning ute hos Carro.

Sen utvecklade vi det ännu mer och han fick själv leta upp rullen hos Carro och ta den utan belöning först och sedan komma tillbaka till mig och lämna av rullen innan han fick visa.

När vi körde det första gången var det jättejobbigt för Trazzel, han sprang fram till Carro och ville ha godis och såg inte rullen så då kom han tillbaka till mig. Men hos mig hände det ju såklart ingenting, jag stod helt passiv och ville se hur han löste problemet själv. Det tog en jäkla tid, han stod bredvid mig jättelänge, sökte min hjälp flera gånger, han gick omkring bakom mig, tittade på Carro och ville ha mitt varsågod, men eftersom han inte var under något kommando så ville jag att han skulle ta eget intiativ och gå ut till Carro. Och tillslut så, tog han några försiktiga kliv mot Carros håll och insåg att det gick bra, då sprang han dit och tog rullen. DUKTIGA VOVVEN!

Sen körde vi en gång till som gick jättebra så då bröt vi. Nu är det bara att köra på på samma sätt och allt eftersom flytta ut figgen i skogen.


Efter det var det dags att köra systemövningar. För i sök ska ju hunden springa i ett visst mönster för att söka så effektivit som möjligt. Först skickar man den åt ett håll, sen går man fram och tar emot hunden typ 15 meter fram och så skickar man den på den andra sidan. Det är rätt svårt att förklara med ord, skulle ha haft en bild. Men, det är i alla fall bra att träna det här på öppen yta så att hunden får in det som rutin och kan det tills man kommer ut i skogen.

Jag ställde mig alltså mitt på appellplanen och hade Fredrik och Carro på en varsin sida. Jag började med att skicka Trazzel mot Fredrik, där fick han äta godis och samtidigt förflyttade jag mig framåt. Sen ropade jag in Trazzel och skickade honom mot Carro som flyttat med på den andra sidan. Väl hos Carro flyttade jag och Fredrik fram och så fortsätter man så. Det är bra träning både psykiskt och fysiskt för hunden. Och den här övningen gick jättebra, Trazzel är jätteduktig. Det är jag som är alldeles för osäker på sökträning och skulle behöva ha Carro bredvid mig på stigen som coachar mig när jag inte vet vad jag ska göra. För två gånger idag så stack Trazzel dit han inte skulle, jag började då ropa tillbaka honom men sen sprang han på figgen ändå och löste sina problem, där skulle jag ha låtit bli att ropa och belönat för att han faktiskt hittade en lösning. Det är ju det själva söket går ut på.

På måndag ska vi ut och köra sök hela dagen med skolan så det ska bli jättekul. Hoppas att vi kommer någon vart och får lite bra tips och råd. Jag och Trazzel planerar att utvecklas väldigt mycket inom sök den här terminen. Det känns som att vi är på rätt väg och han verkar tycka att det är roligt!

Nu blev det här ett jättelångt inlägg så jag får nog skriva om lydnaden i ett eget inlägg istället, annars kommer ingen orka läsa =P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback