Sökträning med skolan

I måndags så var vi ut och körde sök med skolan. Vi läser ju kursen Dressyr och eftersök B och där tränar vi just nu sök.

Vi var vid kils fältbågeskyttebana och där har ju vi varit och kört sök förut så Trazzel var på en gång med på vad som skulle hända. Så fort jag tog ut honom ur bilen så gick han med hög nära och spanade efter folk i skogen.

Jag bestämde att vi skulle försöka köra utan popupp och att jag inte behövde springa ut till honom eftersom han byggt upp så pass bra figurantintresse redan. Så vi började med en synretning bara för att vara säker på att han visste vad som skulle göras. Den tog han ju klockrent och jag sprang ut och belönade. Sen testade vi helt utan och han gick som en klocka.

Han hittade figuranter både på djupet och nära stigen. Han ringade jättebra och gick till och med framåt i slagen. Jag ropade in honom efter att han varit hos figuranten och fortsätte över på andra sidan, det blev som lite system+leta-övning. Och på sista skicket så ropade jag in honom och så körde vi ett påvis med massor med belöning ute hos figgen. Nästa steg i min sökträning är att få in lösrullen så att det sitter till nästa heldag ute i skogen.

Så på eftermiddagen körde vi korta markeringsövningar, det gick sådär, han var jättetaggad på att söka så jag tror han blev lite besviken när vi bara skulle hämta lösrullar. Men det löste sig det med och efter några gånger så hade han kommit på vad det var som förväntades av honom även där. Men vi behöver träna en hel del mer på markeringarna.

Jag är supernöjd med dagen och nästan chockad över hur jäkla bra han gick på förmiddagen. Raka skick, letade hur bra som helst, kom tillbaka, gick på påvis. Imponerad matte!! Den dagen var han väldigt dyr kan jag säga, mycket nöjd med hans insatser. Och vi har ändå inte kört sök speciellt mycket alls, men det var verkligen hans grej.

Men en sak som jag bestämt mig för är att jag inte ska lägga ner allt för mycket arbete på att få till dom här perfekta raka skicken. Jag tycker nämligen inte att det är viktigt. Jag vill att hunden ska jobba själv med vinden och inte gå rakt ut på lydnad för att sen vika fram och komma tillbaka. Så intresserad av sök är jag inte. Jag är mycket hellre intresserad av tex räddningssök och där spelar det ingen roll om hunden går rakt eller inte. Då ska den bara jobba med näsan och det är det jag är ute efter med Trazzel.

Det är synd att det är så lite folk som tränar IPO-räddning, för det är något som jag verkligen skulle vilja testa på, jag tror det vore en skitkul gren att hålla på med och jag tror att de skulle passa mig och Trazzel jättebra. Men vi får väl se vad framtiden har att erbjuda oss =)

Kommentarer
Postat av: Linda & Azi

Vad tråkigt att du har upplevt det, men tur att hunden klarade sig! Usch, så hemskt :(



Okej, förstår det ang hundarna i skolan :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback